20 maart 2010 Maatwerkadvies

De lancering van deze website ging met een hoop vuurwerk gepaard. Nu de eerste stofwolken zijn opgetrokken is het tijd voor een hernieuwde glasbak.
Veel mensen vragen mij hoe het kan dat ik mensen adviseer klimaatneutraal te gaan produceren en zich aan te melden bij de landelijke HIERcampagne (www.hier.nu) terwijl ik zelf onvindbaar ben met Van der Glas Milieuadvies. En ik moet met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik, hoewel de intentie er is, dit nog niet gedaan heb.
Maar... daar komt verandering in. Binnenkort komt het Informatiepunt Duurzaam Bouwen (IPDubo) bij me langs om me een maatwerkadvies te geven. Stap 1 van het klimaatneutraal werken is een scan van je werkomgeving en die is in mijn geval thuis. Ik weet vrij zeker dat er weinig te verbeteren valt. Ik doe het ook vooral omdat ik nieuwsgierig ben naar het label van mijn huis. Ik gok op A, hooguit B. Als ik de uitslag heb laat ik het jullie weten. Ik kan jullie trouwens allemaal aanbevelen zo'n advies uit te voeren. Het kost €200,- en dat krijg je volledig vergoed door een subsidie van Meer met Minder (www.meermetminder.nl) krijgt dan een advies waarbij ook helder wordt hoe je je energieverbruik kunt verlagen en wat eventuele terugverdientijden zijn.
Wil je alvast screenen waar je kunt besparen dan kun je natuurlijk ook een virtuele rondleiding door je huis maken op www.milieucentraal-addons.nl/rondleiding/